המטרה היא להרחיב את טווח הקהל המתוודע למה שנעשה במחנות ההשמדה באמצעות סיורים וירטואליים חיים.
סיור וירטואלי באושוויץ.
(קרדיט תמונה: באדיבות קרן אושוויץ-בירקנאו)
גוגל הודיעה על מענק של מיליון דולר לתמיכה בפיתוח פרויקט "אושוויץ מול עיניך" באמצעות הזרוע הפילנתרופית שלה, Google.org
היוזמה נועדה להעמיק את המודעות והידע על אושוויץ והשואה , להגיע לקהלים נוספים ברחבי העולם באמצעות סיור וירטואלי בשידור חי.
הפרויקט מאפשר לאנשים שאינם מסוגלים לבקר פיזית במחנה, כולל אלה במקומות מרוחקים, לעסוק בהיסטוריה של אושוויץ. הסיור הווירטואלי, הנערך על ידי מדריך, כולל עדויות ניצולים , חומרי מולטימדיה והזדמנויות אינטראקטיביות למשתתפים לשאול שאלות.
"המימון יסייע בפיתוח הפלטפורמה הטכנולוגית והנגישות שלה, כולל כתוביות בזמן אמת, תרגום מבוסס בינה מלאכותית למספר שפות ודיגיטציה של עדויות ניצולים", אמר רואן בארנט, מנהל Google.org לאירופה, המזרח התיכון , ואפריקה.
"תמיכה זו תספק גם הכשרה מקיפה למדריכים ותגביר את היכולת להביא ביקורים כאלה לקהילות גדולות ברחבי העולם, כולל שותפויות עם בתי ספר כדי לחנך יותר תלמידים על השואה".
תוכנית הסיור המודרך המקוון, "אושוויץ מול עיניך", הושקה לאחרונה על ידי האנדרטה והמוזיאון באושוויץ-בירקנאו. יוזמה חדשנית זו מספקת ביקור וירטואלי במחנה הריכוז וההשמדה הגרמני לשעבר.
הסיור בן שעתיים מחולק לשני חלקים: אושוויץ הראשון ובירקנאו. מחנכים עורכים את הסיורים בשידור חי, תוך שימוש בחומרי מולטימדיה, תצלומי ארכיון, יצירות אמנותיות, מסמכים ועדויות של ניצולים.
סיורים קבוצתיים זמינים בשבע שפות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, עברית, איטלקית, פולנית וספרדית. סיורים בודדים מוצעים באנגלית, גרמנית ופולנית. ניתן לבצע הזמנות דרך visit.auschwitz.org
"צורת הביקור הזו שונה מסיורים באתר בעיקר בגלל שבגרסה המקוונת, אנחנו לא מציגים את תערוכות המוזיאון", אמר תומאש מיכלדו, רכז הפרויקט במוזיאון.
"הטכנולוגיה מאפשרת לנו להעביר במידת מה את תוכן התערוכה לאתר ההיסטורי, שכן ניתן להראות בנוסף דברים רבים על המסך."
במהלך הסיור המקוון, ניתן יהיה, הודות להקלטות וידאו, להיכנס למספר חללים שאינם נגישים למבקרים, כמו בלוק 10 במחנה אושוויץ הראשון לשעבר, או ממוקמים רחוק מדי ממסלול הסיור הרגיל, כגון כמו בניין הקלחות במחנה אושוויץ 2-בירקנאו לשעבר.
ד"ר פיוטר מ.א. סיווינסקי, מנהל מוזיאון אושוויץ, הדגיש את החשיבות של הנגשת האנדרטה והמשאבים שלה ברחבי העולם כדי להתמודד עם סוגיות הקשורות לאנטישמיות, שנאה גזעית ואיומים חברתיים.
"המשימה שלנו היא להנציח את הקורבנות ולשמר את הזיכרון האוניברסלי הזה, עליו בנינו וממשיכים לבנות את הזהות שלנו לאחר המלחמה. למרות שאלפי אנשים מבקרים באתר האותנטי מדי יום, הטכנולוגיה הייחודית הזו תאפשר לנו להגיע לאנשים ב הפינות הנידחות ביותר של העולם", אמר. "אנחנו מקווים שזה יחזק את הזיכרון שבעצם נותן לנו את הכוח לפעול באחריות לתיקון העולם, מה שהופך אותו למקום טוב יותר עבור הילדים והנכדים שלנו".
הפלטפורמה המקוונת היא מאמץ שיתופי בין המוזיאון, קרן אושוויץ-בירקנאו וחברות כמו AppsFlyer ו-DISKIN. וויצ'ך סוצ'ביצה, מנכ"ל קרן אושוויץ-בירקנאו, ציין את אחריותו של הפרויקט לשמר את האותנטיות של האתר ההיסטורי תוך הנגשת תוכן חינוכי ברחבי העולם.
למידע נוסף ולהזמנת סיור, בקרו בכתובת www.auschwitz.org